Je kunt een hoop dingen zeggen over branding. Hoe het werkt, wat het inhoudt en wat je er voor terugkrijgt. Maar soms is het ook wel eens fijn om uit te leggen wat het niet inhoudt. Gewoon om het duidelijk te maken en ook zodat jij de keuze kunt maken of het iets voor jou is op dit moment of niet. Zijn er dingen in jouw vakgebied die ontkracht moeten worden? Let me know 👇🏻

Branding is niet alleen een logo

Het is een gevoel, een strategisch ingezette visuele representatie van wie jij en je bedrijf diep vanbinnen zijn. Branding is alles wat je uitstraalt, hoe je praat tegen je klanten en waarom je bepaalde dingen doet of er goed in bent. Het is een manier om niet meer alleen te zijn in je bedrijf maar een community te creëren.

Branding is geen rip-off van een marketingstrategie

Sommigen verwarren een brandingstrategie met een marketingstrategie. Met een marketingstrategie wil je zoveel mogelijk mensen naar je toe trekken om te verkopen, terwijl met een brandingsstrategie positioneer je jezelf, verbind je met jouw droomklant en op basis daarvan verkoop je iets. Bij sommige klanten kan een marketingstrategie onderdeel uitmaken van een brandingstrategie, maar lang niet bij iedereen.

Branding is niet makkelijk

Soms denken mensen dat ik een logogenerator ben. Even een kleurtje kiezen, de naam van het bedrijf invullen en hit print! Helaas, werkt het niet zo. Mijn logo’s en branding in het algemeen zijn opgebouwd uit zorgvuldig gekozen elementen met elk een diepere betekenis voor mijn klanten. Op basis hiervan kunnen zij hun volle potentieel waarmaken. Hierin houd ik rekening met culturele, symbolische, psychologische en geografische elementen en is het veel uitzoekwerk. 

Het is niet even in een paar uur te maken

Naastdat er dus met veel verschillende dingen rekening wordt gehouden en er achter elk element een verhaal zit, kost het ook gewoon veel tijd. Ik schud niet zomaar een design uit mijn mouw. Soms zit ik naar een wit beeldscherm te kijken, komt er niets uit en voel ik me nutteloos. Terwijl je soms na een pauze of na een paar dagen rust opeens een geniale ingeving krijgt. Je hebt vaak niets aan een super strakke deadline als het om creatieve dingen gaat. Daarnaast kost het ook nog eens tijd om verschillende opties af te wegen en de leesbaarheid te checken.