Ik heb altijd heel stellig gezegd dat je nooit een template van bijvoorbeeld Canva moet gebruiken. En hoewel ik hier niet op terug wil komen, wil ik er wel wat nuance in brengen. Sommige ondernemers hebben nog niet de omzet of ervaring om aan hun branding te werken. Dus hoewel het misschien niet moeiteloos klanten aantrekt, is herkenning in de eerste plaats wel belangrijk en wellicht kun je dat met een (semi-custom) template wel bereiken. However, ik wil toch even in gaan op de voor- en nadelen van een template versus een unieke branding. 

De nadelen: 

Een template is niet volledig uniek. Het is vrij generalistisch en dus kan het werken voor iedereen, terwijl je je branding specifiek afstemt op jou doelgroep, de doelen die je hebt en je bedrijf. 

Het is niet consistent. Vaak zie je bij de ene templateshop een template voor je website, bij de andere een template voor social media, maar het past uiteindelijk niet bij elkaar. Super zonde als je het mij vraagt, want daardoor kun je niet consistent je merk uitdragen waardoor je doelgroep verward achterblijft. 

Een template kan voor veel frustratie zorgen, want je kunt niet alles customizen zoals jij dat wilt. Wil je bijvoorbeeld één icoontje aanpassen in een social media template, maar past het dan niet meer in het geheel? Super irritant natuurlijk!

Een template kan op de korte termijn heel fijn zijn, maar op de lange termijn kan het ervoor zorgen dat je omzet misloopt doordat je dus niet de juiste positionering inneemt.

De voordelen:

Het gebruik van een template bespaart je geld op de korte termijn, terwijl branding een grote investering kan zijn. 

Je kunt het zelf aanpassen zonder rekening te houden met een branding designer. Vaak is het gelukkig makkelijk aanpasbaar. 

Je hoeft zo zelf niet meer na te denken over hoe het er uit ziet, het is één keer maken en dan kun je aan de slag. Terwijl je met een branding – tenminste bij mijn trajecten – eerst de strategie moet doorlopen voordat je kunt beginnen met het uitrollen van je branding op je platformen.