Ik merk dat veel mensen de termen logo, huisstijl en branding door elkaar halen. Vandaar dat ik in deze podcast een beetje duidelijkheid wil scheppen in wat het verschil is. 

Laat ik voor op stellen dat alleen een logo niet genoeg is om herkenbaarheid te creëren. En het is zeker niet genoeg om meer dan 10k per maand te draaien of meer dan 2k voor een traject te vragen. Ik gebruik even nu hele erge buz-cijfers die in het rond worden gestrooid in ondernemersland, maar dan begrijp je even wat ik bedoel. Ik ga niet garanderen dat je met een huisstijl of branding dat wel gaat bereiken. 

Anyways de definitie van een logo is als volgend: het is een afbeelding waaraan je een merk of een bedrijfsnaam herkent. Dit kan op verschillende manieren worden opgebouwd, door afbeeldingen of grafische elementen zoals een illustratie of icoon of je kan dit door middel van bepaalde lettertypes opbouwen. Either way, een logo moet duidelijk, herkenbaar en eenvoudig zijn. 

Een logo is onderdeel van een huisstijl. Een huisstijl wordt op internet omschreven als de visuele representatie van een merk waarin alle elementen in een zelfde stijl worden weergegeven. Het hebben van een huisstijl zorgt er onder meer voor dat mensen je gaan herkennen, omdat jouw huisstijl zo consistent wordt doorgevoerd. 

Er is wat mij betreft alleen één maar, namelijk want een huisstijl wordt 9 van de 10 keer gemaakt, omdat de ONDERNEMER het mooi vindt. Dit is alleen zo’n zonde, want dan houd je dus geen rekening met de rest van de wereld bij wijze van spreke. 

Een huisstijl is vaak heel mooi, maar eigenlijk is het betekenisloos. Ik heb ook huisstijl gemaakt totdat ik besefte dat er wat miste. Ik miste diepgang. Het gevoel dat mensen daadwerkelijk fan van een bedrijf kunnen worden door alleen al naar de visuele representatie te kijken. 

Daarom ben ik overgestapt naar het ontwikkelen van branding. Branding is namelijk strategie + huisstijl. Dit houdt in dat er eerst wordt gekeken naar wat je wilt bereiken, welk gevoel je wilt overbrengen, wie de doelgroep is. Dit doe ik bijvoorbeeld aan de hand van een aantal opdrachten en aan de hand van een strategiesessie. Hierin probeer ik een bedrijf helemaal te ontleden en te begrijpen wat het in de essentie is en wat iemand drijft. 

Op basis van de strategie wordt dan een creatieve direction gemaakt. Zodat wat er is uitgewerkt ook tot uiting komt in de visuele representatie oftewel de huisstijl. Daarna wordt dat doorgetrokken in alle aspecten van het merk en zorgen we er voordat het merk echt doordrenkt wordt met het gevoel dat we willen overbrengen.

Ik heb tevens door mijn ervaring een bepaald model kunnen ontwikkelen. Hier ga ik een andere keer dieper op in, want het is nu niet heel relevant. 

Even dus een korte recap over het verschil voordat we doorgaan naar een aantal voordelen van branding ten opzichte van een huisstijl: een branding bestaat uit strategie + het verwerken hiervan in een visuele representatie. Een huisstijl is alleen een mooi uiterlijk dat overal wordt doorgetrokken. 

Niets mis mee, maar het zorgt er wel voor dat jij extra hard moet blijven werken. 

Als je alleen een huisstijl hebt, dan zal je verder nog veel strategische keuzes moeten maken op marketing gebied. Altijd maar aanwezig zijn en hard werken om klanten binnen te halen. 

Terwijl als je branding strategisch inzet, dan kun je dit veel meer vanuit het gevoel doen. Potentiële klanten gaan AAN op jou en je bedrijf doordat ze dieper kunnen kijken in jouw bedrijf. Ze herkennen zich en ze weten wat ze aan je hebben. Je bent herkenbaar en ze voelen zich ook nog eens speciaal. Een match made in heaven toch?

Ik ben van mening dat een branding ook herkenbaarder is dan een huisstijl omdat het dieper intuned op jouw visie en dit vanuit alignment naar boven brengt. Het is unieker, want het past alleen bij jou en niet bij iemand anders. 

Daarnaast zorgt het voor nog meer vertrouwen. Als je deze podcast luistert, dan ben je waarschijnlijk bezig met het verdienen van je eerste k’s per maand. Super tof en lekker bezig, maar je wilt waarschijnlijk meer gaan verdienen, een professioneler merk creëren dat bij jou past en nog meer mensen helpen. Als je deze mensen wilt helpen dan moeten ze vertrouwen in je hebben. Wat mij betreft hoef je niet alleen maar expert posts op insta of LinkedIn te maken. Soms is het al voldoende om je merk een upgrade te geven. Waarschijnlijk heb je nu zelf je merk gemaakt of heb je het iemand voor een prikkie laten dien. Dat is top voor die eerste paar k’s, maar het gaat je niet verder brengen. Je wilt laten zien dat je mensen kunt helpen op een bepaald niveau en daar hoort ook een bepaald gevoel bij. Vergelijk het maar maar met een één-sterrenhotel en een vijf-sterrenhotel. De hele vibe is anders toch?

Oke genoeg gekletst, waarschijnlijk heb je genoeg om over na te denken. Door het opnemen van zulke podcasts raak ik altijd helemaal fired up en excited om nog meer fantastische ondernemers te helpen. Dus heb jij zoiets van: “hee Lisan, tof!” Laten we dan eens een kennismakingsgesprek inplannen om te kijken of ik jou kan helpen.