Je hoort men er vaak over: positionering. Maar waarom is het zo belangrijk voor je bedrijf en hoe zorg je er voor dat je dit zelf goed kunt aanpakken? Door onze ervaring als branding studio merken we dat het een niet zonder het ander gaat. Een branding valt of staat met een goede positionering.

Door positionering en strategie kan je er namelijk voor zorgen dat je je onderscheid in de markt, als de leider van je industrie wordt gezien en zodat je klanten aantrekt zonder pusherige salestrucjes. Een visuele identiteit zorgt er dan juist voor dat dit visueel wordt gemaakt en dat je hier de juiste middelen voor gebruikt om jouw messaging te communiceren.

Wat is positionering?

Positionering is tweeledig. Allereerst is positionering simpelweg het aannemen van een positie in de markt. Dit doe je heel bewust en hiervoor kijk je naar o.a. je concurrenten en de bedrijven die iets soortgelijks doen. Met die kennis kan jij een punt in de markt vinden waarin jij uniek bent en waar jij dus voor kunt gaan staan.

Naast het aannemen van een positie in de markt houdt positionering ook in dat je een weloverwogen keuze maakt het het gebied van jouw merkidentiteit. Je merkidentiteit bestaat o.a. uit de doelgroep en een aantal waarden die voor jou belangrijk zijn en die jouw merk omschrijven.

Waarom zou je moeten positioneren?

Door een goede positionering aan te nemen, kun je het makkelijker maken voor je bedrijf. Zodra je goed nadenkt over de dingen die jouw bedrijf onderscheiden in de markt en de dingen die jou als persoon uniek maken, dan creer je een merk dat niet te kopieren is. Maar ook zorgt het voor geloofwaardigheid van jouw bedrijf en wordt je als leider in de markt gezien.

Tevens vinden mijn klanten het ook heel fijn dat een goede positionering bijdraagt aan een duurzame marketingstrategie die niet gebaseerd is op het binnentrekken van klanten, maar op het creeren van een connectie. Hierdoor komen klanten graag bij jou en vertrekken ze ook vaker als een happy client.

Door het hebben van een goede positionering, kun je alle onderdelen van jouw bedrijf op deze positionering afstemmen. I know, veel ondernemers zijn bang om zichzelf vast te zetten op één visie, want wie weet willen ze het nog aanpassen en perfectioneren.

Maar juist door die positionering helder te hebben, kan je er voor zorgen dat je één kader hebt waarin je zoveel kunt experimenteren en uitwerken als dat je wilt.

Maar hoe bouw je dan een goede positionering?

Ja, dat is een goede en logische vraag! Wat mij betreft is het een combinatie van een aantal elementen:

Als ik met een klant ga werken, dan houden we eerst een strategiesessie waarin je me alles vertelt over je doelgroep in het algemeen en de pijnpunten en verlangens van de doelgroep. Daarbij kijken we ook naar welke reis de doelgroep aflegt om op een bepaald punt te komen, waarbij jouw aanbod relevant wordt. Ook bekijken we welke concurrenten er zijn, hoe jij je merk ziet, hoe jouw aanbod in elkaar steekt en welke dingen jij belangrijk vindt. Daarnaast kijken we naar wat jouw bedrijf speciaal maakt.

Dit verwerk ik allemaal in een custom made strategie die is afgestemd op jou en je bedrijf. Waarna ik een aantal oplossingen geef om je bedrijf nog meer te stroomlijnen en kijken we ook op visueel niveau hoe we de strategie kunnen doorvoeren. Daarna ga ik pas je branding visueel maken.

Zoals je ziet gaat er best veel vooraf aan een branding die gebaseerd is op een goede positionering. Mijn klanten en ik vinden het belangrijk als een branding ook een diepere betekenis geeft en dat het echt een gevoel overbrengt op hun droomklanten, zodat zij echt aan gaan van jouw merk en er helemaal obsessed meer raken.

Voel je je nu overweldigd door alle mogelijkheden om je merk goed te positioneren, dan kun je mijn hulp inschakelen! Vul het contactformulier in om een kennismaking in te plannen en wie weet bouwen we binnenkort een fantastisch merk voor jou!